Det gjorde vi bra, Peder och jag

Va? Hon var ju inte ens där. Är det så ni tänker, när jag nu utnämner mej som en i det vinnande teamet runt EM-segrarna Peder Fredricson och All In?

Noggranna förberedelser ingår i framgångskonceptet. Det har jag förstått. För min del gick jag ”all in” i EM-förberedelserna vid midsommartid.  Det fanns inget annat val än de svenska färgerna, när penséerna i stallets fönsterlådor skulle bytas mot sommarblommor.  Inhandlade fyra plantor knallblå hänglobelia och två petunior i en något ljusare blå nyans till halva priset hos Träslövs Trädgård. Den blå växligheten fick sällskap av gul tagetes, som Annika dragit upp från fröstadiet. Vi är många som är delaktiga i helgens blågula framgång på Ullevi.

Till skillnad från övriga i Team Fix har jag följt EM från hemmaplan, lyssnat på radion och läst Tidningen Ridsports webb. Annika och kompisarna i Jonstaka Ridklubb har från läktarplats njutit och inspirerats av dressyren, hejat fram det svenska bronslaget och förundrats över Therese Nilshagens genombrott på hingsten Dante Veltino. Sätuna-gänget satsade på Falsterbo och tänkte avstå från Göteborg men ändrade sig.  På Falbygdens dressyrtävling för ridhästar helgen före EM, där trion Silberg plus Annika var funktionärer, vann Ebba två biljetter till lördagens hoppklass (för yngre ryttare) på Ullevi. Själv kunde hon inte utnyttja biljetterna; Ebba hade lovat att ta hand om hästar och hundar hemma hos bortresta goda vänner. Istället åkte mamma Hillevi och Sara till Göteborg.

Nu finns det faktiskt fler med turen på sin sida i denna story. Hitresta Kicki Linnell från Portugal och dottern Frida från Nossebro vann i en tävling på EM två biljetter till söndagens höjdpunkt. Vinnarna hade förhinder och överlät biljetterna till Annika som lät dem gå vidare till Hillevi och Ebba, som förunnades att uppleva denna svensk ridsports historiska seger på plats.

Jag då? Jo, jag sprang mellan teven och köksradion; vågade inte titta när Peder och All in hoppade utan lyssnade på Christian Olssons och Maria Gretzers redan nu klassiska referat. Oj, oj, oj, så nervöst. Så gott att sedan slå sig ner i gröna fåtöljen framför teven och se den svenska flaggan hissas mot en klarblå himmel. I vanliga fall är jag inte mycket för nationalism och nationsgränser men i sådana här sammanhang blir jag hur blågul som helst. Då är vi alla segrare. Tack alla! Tack Peder och All In!/Aina

Per Johansson från Varberg, och pappa till syskonen Ingvarsson med Robin i spetsen  åkte med Fredrik Persson som groom

Kommentera

